Perheenlisäystä ja treeniä kohti ruohokautta

Aloitetaan sillä tärkeimmällä eli tyttövauvamme syntyi viime viikolla ja koko perhe voi nyt oikein mainiosti! Ja niin kuin monesti elämässä käy, hyvät asiat tuppaavat seurata toisiaan eli näyttää nyt viimeisimpien tietojen mukaan siltä, että tuleva tenniksen ruohokausi sisältää omalta osaltani myös Wimbledonin. Joten vaikka Olympialaisten pelipaikan osalta mahdollisuudet alkavat olla vähän ohuet niin tuskin tästä kesästä ihan huono tulee. 😊

Noin viikon verran ehdin siis vetää hyvää treeniä kotipuolessa ennen kuin viime viikolla alkoi näyttää siltä, että synnytys oli lähellä. Harvoin synnytys varmaan aivan ongelmitta menee, mutta vaimo hoiti kyllä roolinsa hienosti ja pikkuinen saapui lopulta maailmaan Naistenklinikalla tiistaina 11.5. Vietimme tuon jälkeen vielä muutaman päivän yhdessä Naistenklinikalla toipuessa, mutta nyt on jo reilu viikko ollut aikaa harjoitella perhe-elämää kotioloissa. Isän rooli on toki ainakin tässä alkuvaiheessa vähän pienempi, mutta eiköhän vastuuta saa itsekin pikku hiljaa enemmän ja enemmän kun lapsi kasvaa. Joka tapauksessa onhan tämä aika ainutlaatuista aikaa ollut jo nyt!

Alun perinkin oli tavoitteena, että voisin olla ensimmäiset viikot kotona vauvan kanssa, eikä kisakalenterin kannalta tämä toukokuu ollut lopulta ollenkaan hassumpi rako ottaa muutama viikko taukoa peleistä. Annetaan muiden huhkia massakentillä, kun taas itse pääsen keskittymään täysillä kesäkuun ruohoturnauksiin. Kisataukoni on kaiken lisäksi yli neljä viikkoa, joten pääsen hyötymään ATP:n väliaikaisesta ”Covid Protected Ranking (CPR)” -suojatusta rankingista neljän kisan verran. Kovin montaa sijaa en tuossa todennäköisesti tule kyllä voittamaan (oma CPR-rankingini on 85 vs. nykyinen rankingini 86), mutta niin kuin on nähty, niin yksittäisetkin sijat voivat joskus olla niitä ratkaisevia.

Tässä vielä yhteenveto Covid Protected Rankingista. Käytännössä pelaaja, joka on pois kisoista vähintään 4 peräkkäistä viikkoa, saa siis käyttää ensimmäisen poissaoloviikkonsa rankingia neljään kertaan tulevissa kisailmoittautumisissa.

Aloitan siis tämänhetkisen tiedon mukaan kisapelini reilun kahden viikon kuluttua 7.6. alkavalla viikolla Nottinghamin 125-pisteen challenger-kisasta tutun brittiparini Lloyd Glasspoolin kanssa. Sitä seuraavilla viikoilla Nottinghamin toisessa 125-pisteen challengerissa, Eastbournen ATP-kisassa ja Wimbledonissa parikuvioissa on vielä pientä elämisen mahdollisuutta, joten en vielä kirjoita niistä tämän enempää, mutta sen verran voin siis sanoa, että paikka Nottinghamin toisessa kisassa ja Wimbledonissa pitäisi olla varma. 😊 Hyvä ruohokausi on siis varmasti tulossa ja miksei sitä voisi jatkaa vielä Newportinkin ATP-kisalla heinäkuun puolessa välissä.

Treenikuviot täällä kotona ovat toistaiseksi olleet melko yksinkertaisia. Vauvan syntymän kohdalla tuli luonnollisesti pari päivää taukoa, mutta olemme muuten jatkaneet sillä linjalla, että fysiikkatreeniä tehdään vielä ensi viikon ajan voimaharjoittelu edellä, kun taas tenniskentällä olen treenannut monipuolisesti ja vähän kaksinpeliäkin pelaten. Koska nurmikentälle on kovin vaikea Suomessa päästä niin olen priorisoinut enemmänkin treenivastustajia kuin alustaa eli olen vetänyt joitakin treenejä niin massalla kuin kovalla kentällä sisälläkin.

Viimeistään lähtöä edeltävällä viikolla meinaan kuitenkin keskittää treenit koville kentille, jotta rytmi nopeaan pomppuun löytyy varmasti. Myös sisämattokentällä treenaaminen kävi mielessä varsinkin sateen sattuessa, joten tuo optio pidetään varmasti myös auki. Ja kuulopuheiden mukaan ilmeisesti Suomessa on myös ainakin kaksi yksityistä ruohotenniskenttää, molemmat tosin jonkin verran pääkaupunkiseudun ulkopuolella, joten ehkä jos kutsu käy niin niitäkin voisi käydä tyyppaamassa. Varsinkin liikkumisen osalta ruohotennis on hyvin ainutlaatuista, joten pelkkä liikkumistreenien tekeminen tavallisella nurmialueella ei siis ihan vastaa ruohotenniskentän tuntumaa. Oma kokemukseni ruohotenniksestä on kahdesta Australian futuresta 12 vuoden takaa ja yksistä Wimbledonin karsinnoista 10 vuoden takaa, joten pieni lisätreeni ei siis olisi pahasta, että peli varmasti kisoissa kulkee.

Mutta kaikinpuolin fiilis on kuitenkin siis ihan korkealla jo nyt, sillä olemme fysioni Mikon kanssa saaneet kropan toimimaan taas oikealla tavalla ja lisäksi olen pystynyt treenaamaan ihan kunnollisia, jopa korkeita treenimääriä. Lepoakin pitää muistaa toki ottaa, mutta merkit pelikunnon kohentumisesta rohkaisevat kyllä jatkamaan kovaa treeniä vielä nämä kaksi viikkoa ennen kisoihin palaamista. Ei siis muuta kuin lisää treeniä ja kohti kesää!

14 thoughts on “Perheenlisäystä ja treeniä kohti ruohokautta

  • Onnea koko perheelle!
    Olen varma, että sinä olet aivan mahtava isä.
    Isänä vielä pelaat entistä paremmin!

  • Paljon onnea perheenlisäyksen johdosta koko perheelle!
    Toiset suuret onnittelut pääsystä Wimbledoniin! Grand Slam -aloitus legendaarisilla ruohokentillä nostaa varmasti tunnelmia entisestään.
    Joskus tosiaan hyvät asiat seuraavat toisiaan. Mahtavaa aikaa, muista nauttia joka hetkestä, sekä kotona että treenatessa, ja kesäkuussa peleissä.

    • Kiitos! Nyt on toivottavasti tosiaan vielä paljon hyviä asioita edessäkin, joten täytyy muistaa nauttia joka hetkestä!

  • Great News! Isot lämpimät onnittelut pikku prinsessallenne ja koko perheellenne! Tämä onnellinen tapahtuma antaa sinulle varmaan myös aivan uutta energiaa ja erityiset onnen potkut Nottinghamiin ja Wimbledoniin!!! Sulla on näin sivusta katsottuna taitotaso, pelilliset elementit, työmoraali ja henkiset ominaisuudet niin hyvin kohdillaan, että voit päästä aivan niin pitkälle kuin itse haluat. Mahtavaa ruohokauden avausta!

    • Wow, kiitos! Toivotaan, että hommat etenee suunnitellusti ja kesäkuussa tulee sitten menestystä. Ainakin mahdollisuudet siihen on olemassa!

  • Congratulations on the new addition to your family!! I look forward to seeing you and Lloyd playing together when you come and play on our English grass 😁

  • Onnea perheenlisäyksestä.
    Mahtavaa olisi kyllä nähä sut wimbledonissa! nyt vaa kovaa reeniä sitten päälle.

    Monikin unohtaa että tuollainen lepotauko tekee jopa ihan hyvää päälle ja kropalle.

    • Jes, kiitos! Tosiaan pääkopalle kevyt nollaus tekee silloin tällöin aika hyvää. Ja fyysisesti alkaa nyt treenijakson jäljiltä olla taas mies kovassa tikissä, joten toivotaan että pelitkin pian kulkevat!

  • Olisit harri treenin vuoksi käynyt pelaamassa ITF M15 turnauksen. Olisi tehnyt hyvää ja luultavasti ainakin Helsiningissä olisit ollut paras suomalainen. Toki tuossa iässä pallojen poimiminen verkolta alkaa jo syömään miestä 😉

    • Tuo Talin kisan pelaaminen oli ihan oikeasti pitkään mukana harkinnoissa ihan vakavasti. Matsien pelaaminen on aina erinomaista treeniä, mutta alusta oli vaan harmittavan väärä eikä oikein sopivaa pariakaan ollut tällä kertaa tarjolla…

      Jos vaan olisivat pelanneet kovalla kentällä tämänkin viikon Kouvolan tapaan niin mukana olisin kyllä ollut.

Leave a Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.